Ancestral Puebloans en het Bandelier National Monument

9 juli 2018 - Santa Fe, New Mexico, Verenigde Staten

Sacred Heart Church in het dorpje PojoaqueDeze morgen was even relaxen, uitgebreid douchen, bakkie koffie en een broodje. Rond 11 uur gingen we op pad om wat dorpjes van de Anasazi pueblos te bezoeken net buiten Santa Fe. In deze dorpjes wonen de kinderen van de oorspronkelijke bewoners van deze streek en dat gaat zo’n acht generaties terug. Vroeger zijn ze vertrokken uit de bergen om dichterbij de rivier te gaan wonen in verband met de watervoorziening.

Huisjes tegen de bergwand van rond de 500 jaar oud 2We reden wat straatjes door en we hebben verschillende foto's en video's kunnen maken. Wel merkten we dat ze bijna allemaal muren om hun eigendom hebben gebouwd vanwege criminaliteit en privacy, dus we zagen niet veel van de adobe huizen op een paar kerken na.

Crossroads Church in het dorpje PojoaqueNa het bezoeken van de dorpjes begon "de zin in iets lekkers" te komen en reden we naar een berg stadje Los Alamos. Hier hebben we lekker geluncht en zijn we daarna verder gereden om het Bandelier National Monument te gaan bekijken. Eenmaal aangekomen konden we de auto parkeren bij het bezoekerscentrum om vervolgens met een shuttlebus het monument te bekijken wat toch nog zo'n 20 min rijden was. Het was een oase aan rust in de groene vallei

Even binnen kijken!We werden bij het tweede bezoekerscentrum ontvangen en begonnen we aan een korte wandeling van een mijl door de oude cultuur van de voorouders van de Anasazi volkeren. "Bandelier waar het monument naar vernoemd is, is een pionier geweest die het landschap rond 1900 in kaart heeft gebracht". Tijdens de wandeling kwamen we grot huisjes en stenen plaggen woningen tegen die langs rotswanden zijn aan gebouwd, dat liep met smalle paadjes langs de bergwand omhoog. Best indrukwekkend dat de oorspronkelijke bewoners zo hebben geleefd.

Bekijk hier de foto's
Bekijk hier de video